AI maakt veel mogelijk, maar het is nog wel even wennen hoe we er het beste mee om kunnen gaan. Domme vragen bestaan niet, zeggen ze. Maar goede vragen wel! En om de goede antwoorden van AI te krijgen moet je de goede vragen stellen. We zijn als Pink Elephant druk bezig met de uitbreiding van onze diensten rondom AI. Hierbij werken we nauw samen met enerzijds onze collega’s van het Finse Sulava en anderszijds met Microsoft zelf. Want onze PinkPilot dienst is gebaseerd op Microsoft Copilot technologie.
We merken dat gebruikers het soms nog wat lastig vinden om de goede vragen te definiëren tijdens het gebruik van Copilot en andere AI systemen. Daarom hebben we een overzicht gemaakt.
Hoe stel ik de goede vragen aan AI / Microsoft Copilot / ChatGPT?
Artificiele Intelligentie (AI) veroorzaakt momenteel een revolutie in de manier waarop we met technologie omgaan. ChatGPT en Microsoft Copilot geven hierbij de toon aan, maar bijna alle andere grote technologie bedrijven zijn ermee bezig en de ontwikkelingen gaan razendsnel. En dat is logisch, want AI kan veel dingen makkelijker maken. Door de juiste vragen te stellen, kan het tekst voor je schrijven, afbeeldingen maken of aanpassen en nog veel meer.
Het stellen van de juiste vragen is dus de kern om optimaal gebruik te maken van AI. Maar hoe definieer je die vragen? Welke informatie moet je geven voor het beste resultaat? Hieronder de belangrijkste elementen bij een specifieke vraag. Natuurlijk kunnen je vragen ook korter zijn en hoeven ze niet alle vier elementen te bevatten. De vraag “welke film won de Oscar voor beste film in 1969” kan AI ook beantwoorden (“Oliver!”)
Je kunt deze informatie ook downloaden: Vragen-stellen-aan-AI-v1.pdf
De vier elementen van een goede vraag:
- DOEL: Wat wil je van AI? Bijvoorbeeld: “Ik wil een lijst met de 5 beste films..”
- CONTEXT: Waar is het voor en wie is erbij betrokken? Bijvoorbeeld: “.. voor een kinderfeest voor 12-jarigen die allemaal van dansen houden”
- VERWACHTINGEN: Waar moet AI rekening mee houden in het antwoord? Bijvoorbeeld: “Maak een lijst met een korte beschrijving van het plot van iedere film…”
- BRON: Welke bronnen moet AI gebruiken? Bijvoorbeeld: “… en focus op Nederlandse films uit de afgelopen 10 jaar”
Let overigens wel op dat AI alleen weet wat het systeem ‘gelezen” heeft. Bij sommige systemen is de gelezen informatie minstens een jaar oud bijvoorbeeld. Dan krijg je dus geen resultaten van het afgelopen jaar!
Tips
- Een voorbeeld van een afgebakende vraag: “maak een samenvatting van de presentatie over de nieuwe producten”
- Een voorbeeld van een vraag met doel, context en verwachtingen: “maak een opzet voor een trainingsdocument over het nieuwe intranet. Het publiek is hoogopgeleide professionals die veel thuis werken of bij de klant zijn en veel virtuele Teams-bijeenkomsten hebben. De toon van het document moet informeel en vriendelijk zijn.
- Microsoft Copilot is geintegreerd in allerlei Microsoft software, zoals PowerPoint. Je kunt in PowerPoint bijvoorbeeld vragen: “Maak een korte presentatie over het boek “Het weeshuis in de azuurblauwe zee”. In Microsoft Word kan je een paragraaf bestaande tekst selecteren, vervolgens op het Copilot icoon klikken en dan kiezen voor “Herschrijf met Copilot.”
Maar let wel op!
- Controleer en verifieer resultaten van AI: als AI haar resultaten op verkeerde content baseert kan het resultaat incorrect of onzin zijn. Controleer zelf of feiten kloppen!
- Dezelfde vraag kan verschillende antwoorden opleveren: als de set gegevens waar AI zich op baseert verandert (groter wordt, of meer recente informatie erbij) kan het antwoord op dezelfde vraag in de tijd veranderen
- Gebruik AI op een ethische manier: probeer te voorkomen dat andere mensen, of jijzelf, gekwetst worden door de content die jij door AI laat genereren.
Hoe werkt AI? (een korte, niet volledige en zeker niet wetenschappelijk onderbouwde verklaring)
Je hoort vaak de afkorting LLM, wat staat voor Large Language Models. Dit betekent dat het systeem heel veel teksten heeft “gelezen” en op basis daarvan gokt wat het antwoord is op de vraag die wordt gesteld. Dat gokken gaat op basis van waarschijnlijkheid. In X% van de teksten die het heeft “gelezen” werd het woord “roze” gevolgd door het woord “olifant”. In Y% van de gevallen was dit het woord “zuurstok”. Op basis van de context en nog veel meer besluit het systeem wat het volgende woord wordt. En zo verder.
De andere kant van AI
AI maakt heel veel mogelijk. Maar het kost ook veel electriciteit en processorkracht om tot een antwoord te komen. Er zullen talloze datacentra nodig zijn om AI te ondersteunen. Zo snel mogelijk de juiste vraag stellen bespaart dan ook veel energie.
Meer weten? Neem contact op met
Hans de Vlieger
Business Development Manager Microsoft +31624797028 Stuur een emailGerelateerde artikelen
- Lees meerArtikelen
Vijf tips voor een goede back-up oplossing
Back-up wordt vaak als bijzaak gezien in organisaties, maar door actuele uitdagingen is een solide back-up- en recovery strategie essentieel…
- Lees meerArtikelenOutsourcingZorg
Een nieuwe zorgwerkplek voor Cordaan tijdens corona
Pink Elephant verzorgde een nieuwe werkplek voor zorgorganisatie Cordaan tijdens corona. In dit artikel wordt je meegenomen in het turbulente…
- Lees meerArtikelenOutsourcing
Groeien door persoonlijk te blijven
Onlangs publiceerde Computable een interview met Rob van Rinsum (Commercieel directeur NL van Pink Elephant). Lees het Interview hieronder. Dezelfde…
- Lees meerArtikelenNieuws
Pink Elephant steunt stichting Save The Elephants
Hoewel het erg goed gaat met Pink Elephant zijn er veel van onze grijze soortgenoten die onze hulp goed kunnen…
- Lees meerArtikelen
Nieuw: ITIL® 4 DPI en ITIL® 4 CDS
Axelos breidt het ITIL® 4 aanbod uit met twee nieuwe trainingen, namelijk: ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI)…
- Lees meerArtikelenNieuws
Pink Elephant stapt in najaar over op hybride trainingsmodel
Pink Elephant gaat in september 2019 overstappen op een nieuw trainingsmodel. Dit model houdt in dat de meeste van…
- Lees meerArtikelen
ITIL® 4: eindelijk meer oog voor Lean, Agile en DevOps
Computable interviewde onze trainer Jaap Germans over het gloednieuwe ITIL…
- Lees meerArtikelenOutsourcingProfessional Services
Pink Elephant op RTL Z
Zaterdag 19 januari is op RTL Z het programma “How it’s done” uitgezonden, met hierin een item over Pink Elephant…