Reuterweg 51-53 – 60323 Frankfurt am Main
Status: januari 2025
1.1.1. Deze Algemene Voorwaarden (“AV”) zijn van toepassing op alle zakelijke relaties, verkopen, leveringen, diensten en andere juridische transacties tussen de klant (hierna “klant”) en DMP DataManagement Professionals GmbH (hierna “DMP”), tenzij anders overeengekomen. Andere contractvoorwaarden maken geen deel uit van de overeenkomst, ook niet wanneer DMP hiertegen niet uitdrukkelijk bezwaar maakt.
1.1.2. Ook wanneer hiernaar bij het sluiten van soortgelijke overeenkomsten in de toekomst niet meer wordt verwezen, is uitsluitend de op het moment van de verklaring van de klant op www.dm-p.com/de/agb beschikbare versie van de AV van DMP van toepassing, tenzij de contractanten schriftelijk anders overeenkomen.
1.1.3. Eventuele voorwaarden van de klant die in strijd zijn met deze AV zijn niet van toepassing.
1.1.4 In individuele gevallen gemaakte afspraken hebben voorrang boven deze AV. Mondelinge afspraken moeten schriftelijk worden bevestigd.
1.2. Aanbod en aanvaarding
1.2.1. Offertes van DMP zijn vrijblijvend en niet-bindend, tenzij de offerte schriftelijk als bindend is aangeduid. Een rechtsgeldige verbintenis komt pas tot stand door een door beide partijen ondertekend contract of door een schriftelijke opdrachtbevestiging van DMP, alsmede doordat DMP na het verstrekken van de opdracht begint met het leveren van diensten. DMP kan een schriftelijke bevestiging vragen van mondelinge contractuele verklaringen van de klant.
1.2.2. De klant is gebonden door zijn verklaring om contracten af te sluiten tot veertien dagen na verzending. DMP heeft het recht het aanbod binnen deze termijn te aanvaarden. Het tijdstip waarop de aanvaarding van DMP door de klant wordt ontvangen, is bepalend voor de naleving van de termijn. Het verrichten van diensten door DMP geldt eveneens als aanvaarding.
1.2.3. DMP behoudt zich het recht voor om diensten te wijzigen indien door fabrikantgerelateerde productwijzigingen de oorspronkelijk overeengekomen contracthardware of -software niet meer beschikbaar is en voor zover dit niet leidt tot een aantasting van de algehele prestaties van de contracthardware of -software en redelijk is voor de klant, rekening houdend met de gerechtvaardigde belangen van DMP. De klant wordt onmiddellijk op de hoogte gebracht van productwijzigingen.
1.3 Prijzen, betaling
1.3.1. De overeengekomen vergoeding is zonder aftrek verschuldigd nadat de dienst is verleend en de factuur door de klant is ontvangen en moet binnen 14 dagen worden betaald.
1.3.2. Tenzij anders overeengekomen, gelden de catalogusprijzen van DMP op het moment dat de bestelling wordt geplaatst. Belasting over de toegevoegde waarde is niet in de prijs inbegrepen.
1.3.3. De klant mag uitsluitend door DMP erkende vorderingen of rechtsgeldig vastgestelde vorderingen verrekenen. De klant heeft alleen recht op een retentierecht of een recht om prestaties te weigeren binnen deze contractuele relatie en met betrekking tot onbetwiste, rechtsgeldig vastgestelde vorderingen.
1.4. Levering en verzending
1.4.1. De naleving van de leveringstermijnen door DMP geschiedt onder het voorbehoud dat de afnemer zijn eventuele medewerkingsverplichtingen nakomt en de voor de uitvoering van de dienst benodigde materialen tijdig ter beschikking stelt.
1.4.2. Gedeeltelijke leveringen zijn toegestaan als ze economisch haalbaar zijn voor de klant. Ze kunnen afzonderlijk worden gefactureerd.
1.4.3. De leverings- en uitvoeringstermijnen worden verlengd met de periode waarin de klant in verzuim is met de betaling uit hoofde van de overeenkomst en met de periode waarin DMP verhinderd is te leveren of te presteren ten gevolge van omstandigheden waarvoor zij niet verantwoordelijk is, en met een redelijke aanloopperiode na het einde van de verhindering. Onder deze omstandigheden vallen ook overmacht en arbeidsconflicten. Termijnen worden eveneens geacht te zijn verlengd met de periode gedurende welke afnemer in strijd met de overeenkomst niet meewerkt, bijvoorbeeld door het niet verstrekken van informatie, het niet verschaffen van toegang, het niet leveren van materialen of het niet beschikbaar stellen van medewerkers.
1.4.4. Als DMP een leveringsdatum niet nakomt, stelt de klant een redelijke respijttermijn vast, die in geen geval minder dan twee weken bedraagt.
1.4.5. De goederen worden geleverd door verzending. De verzendkosten zijn ten laste van de klant. Zij omvatten de kosten van de door DMP afgesloten transportverzekering.
1.5. Beperking van aansprakelijkheid
1.5.1. DMP betaalt schadevergoeding of vergoedt kosten, ongeacht de rechtsgrond, uitsluitend in overeenstemming met de volgende bepalingen.
1.5.2. Aansprakelijkheid in geval van opzet, grove nalatigheid, bedrog en garantie wordt geregeld door de wettelijke bepalingen. In het geval van grove nalatigheid van gewone plaatsvervangers is de hoogte van de schadeclaim van de klant beperkt tot de contracttypische, voorzienbare schade, tenzij het gaat om schade door letsel aan leven, lichaam of gezondheid en in het geval van aanspraken van de klant volgens de Duitse productaansprakelijkheidswet.
1.5.3. In geval van een eenvoudige nalatige schending van een kardinale verplichting (een verplichting waarvan de nakoming essentieel is voor de goede uitvoering van de overeenkomst, op de naleving waarvan de contractuele partner regelmatig vertrouwt en mag vertrouwen en waarvan de schending de verwezenlijking van het doel van de overeenkomst in gevaar brengt), is DMP aansprakelijk ten belope van de typische schade die voorzienbaar was op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst, met een maximum van EUR 1.000.000,00 per schadegeval en EUR 1.200.000,00 voor alle schadegevallen die voortvloeien uit en verband houden met de overeenkomst in haar geheel.
1.5.4. DMP is ook aansprakelijk voor aanspraken van de klant volgens de Duitse productaansprakelijkheidswet.
1.6. Geheimhoudingsovereenkomst
1.6.1. De contractpartijen verplichten zich tot geheimhouding van alle zaken (bijv. software, documenten, informatie) die zij voor of tijdens de uitvoering van het contract van de andere contractpartij ontvangen of te weten komen en die wettelijk beschermd zijn of bedrijfs- of handelsgeheimen bevatten of als vertrouwelijk zijn aangeduid, ook na afloop van het contract, tenzij deze zonder schending van de geheimhoudingsplicht publiekelijk bekend worden. De contractpartijen zullen deze zaken zodanig opslaan en beveiligen dat toegang door derden is uitgesloten.
1.6.2. De klant zal de contractuele voorwerpen alleen toegankelijk maken voor werknemers en andere derden die toegang nodig hebben om hun officiële taken uit te voeren. De klant instrueert deze personen over de vertrouwelijkheid van de voorwerpen.
1.6.3. Niettegenstaande de bovenstaande bepalingen hebben de partijen het recht om te voldoen aan hun wettelijke verplichtingen om informatie te verstrekken, ook met betrekking tot beschermde informatie.
1.6.4. DMP verwerkt de gegevens van de klant die nodig zijn voor zakelijke transacties met inachtneming van de voorschriften inzake gegevensbescherming. DMP kan de klant na afsluiting van de overeenkomst als referentieklant noemen.
1.7. Beëindiging van het contract
1.7.1. Een beëindiging van de verdere uitwisseling van diensten (bijv. in geval van annulering, vermindering, beëindiging om gegronde redenen, schadevergoeding in plaats van prestaties) moet altijd worden gedreigd met vermelding van de reden en het stellen van een redelijke termijn voor rectificatie (meestal ten minste twee weken) en kan alleen worden verklaard binnen twee weken na het verstrijken van de termijn. In de gevallen waarin de wet voorziet (zie Sectie 323 (2) BGB), kan van de termijn worden afgeweken. Iedereen die volledig of hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor de verstoring kan geen annulering eisen.
1.7.2. Alle verklaringen in deze context moeten schriftelijk worden gedaan om effectief te zijn.
1.8. Schriftelijke vorm
Alle wijzigingen van en/of aanvullingen op deze AV, met inbegrip van wijzigingen van en/of aanvullingen op deze clausule 1.8, moeten schriftelijk plaatsvinden om van kracht te zijn.
1.9. Wijzigingen in de AV
DMP is gerechtigd wijzigingen in de toepasselijke AV aan te brengen, die DMP vooraf schriftelijk aan de klant zal aankondigen (inclusief de bezwaartermijn) en die van kracht zullen worden tenzij de klant binnen twee weken na ontvangst van de aankondiging hiertegen bezwaar maakt.
1.10. Toepasselijk recht, bevoegde rechtbank
1.10.1 Het recht van de Bondsrepubliek Duitsland is van toepassing met uitsluiting van het conflictenrecht en het VN-Verdrag inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken.
1.10.2 De exclusieve bevoegde rechtbank voor alle geschillen tussen partijen is Osnabrück of, naar keuze van DMP, de maatschappelijke zetel van de klant.
1.11. Scheidbaarheid
Mocht een bepaling van deze AV geheel of gedeeltelijk ongeldig zijn of worden of een noodzakelijke bepaling niet bevatten, dan heeft dit geen invloed op de geldigheid van de overige bepalingen. De partijen zullen de ongeldige bepaling bij onmiddellijke overeenkomst vervangen door een bepaling die, voor zover wettelijk mogelijk, de inhoud van de ongeldige bepaling het dichtst benadert en het meest overeenkomt met het economische belang van de partijen bij de ongeldige bepaling.
2.1. Toepassingsgebied
De volgende bepalingen van clausule 2 zijn naast de algemene bepalingen van clausule 1 van toepassing op alle overeenkomsten tussen de contractpartijen, voor zover het onderwerp van deze overeenkomsten de permanente levering van hardware en/of software aan de klant is.
2.2. Verlenen van rechten voor software
2.2.1 De klant krijgt een niet-exclusief, eeuwigdurend recht op het gebruik van de contractuele software in de omvang zoals beschreven in de orderbevestiging. De contractuele software mag slechts door een maximaal aantal natuurlijke personen gelijktijdig worden gebruikt, dat overeenkomt met de door de klant gekochte licenties. Het toegestane gebruik omvat de installatie van de contractuele software, het laden in het werkgeheugen en het beoogde gebruik door de klant. Het aantal licenties en het type en de omvang van het gebruik worden anders bepaald door het licentiecertificaat. In geen geval heeft de klant het recht om de aangekochte contractsoftware te leasen of op een andere manier in sublicentie te geven, om deze openbaar te reproduceren of toegankelijk te maken via draad of draadloos, of om deze tegen betaling of gratis ter beschikking te stellen aan derden, bijvoorbeeld door middel van het aanbieden van toepassingsdiensten of als “software as a service”.
2.2.2. De klant mag een reservekopie maken als dit nodig is om toekomstig gebruik veilig te stellen. De klant dient de aantekening “Reservekopie” en een copyrightmelding van de fabrikant zichtbaar aan te brengen op de gemaakte reservekopie.
2.2.3. De klant heeft enkel het recht om de contractuele software te decompileren en te reproduceren indien dit wettelijk voorzien is. Dit geldt echter alleen op voorwaarde dat DMP de noodzakelijke informatie niet binnen een redelijke termijn op verzoek aan de klant ter beschikking heeft gesteld.
2.2.4. De klant heeft het recht om de aangekochte kopie van de contractuele software definitief aan een derde over te dragen door overhandiging van het licentiecertificaat en de documentatie. In dit geval moet de klant het gebruik van het programma volledig stopzetten, alle geïnstalleerde kopieën van het programma van zijn computers verwijderen en alle kopieën op andere gegevensdragers wissen of aan DMP overhandigen, tenzij hij wettelijk verplicht is ze langer te bewaren. Op verzoek van DMP dient de klant DMP schriftelijk te bevestigen dat de voornoemde maatregelen volledig werden uitgevoerd of, indien nodig, de redenen voor een langere bewaring toe te lichten. Bovendien moet de klant uitdrukkelijk met de derde overeenkomen om de omvang van de toekenning van rechten volgens deze bepaling na te leven. Het splitsen van gekochte licentievolumepakketten is niet toegestaan.
2.2.5. Indien de klant de contractuele software gebruikt in een mate die de verworven gebruiksrechten kwalitatief (met betrekking tot het toegestane soort gebruik) of kwantitatief (met betrekking tot het aantal verworven licenties) overschrijdt, zal de klant onmiddellijk de gebruiksrechten verwerven die nodig zijn voor het toegestane gebruik. Indien hij dit nalaat, zal DMP de haar toekomende rechten doen gelden.
2.2.6. Copyrightvermeldingen, serienummers en andere kenmerken die dienen om het programma te identificeren, mogen niet uit de contractuele software worden verwijderd of gewijzigd.
2.3. Eigendomsvoorbehoud
De eigendom van de geleverde goederen en rechten gaat pas over op de klant nadat de contractuele vergoeding volledig is betaald.
2.4. Garantie
Productbeschrijvingen, illustraties, testprogramma’s etc. zijn prestatiebeschrijvingen, maar geen garanties. Voor garantie is een schriftelijke verklaring van DMP nodig.
2.5. Garantie
2.5.1. Indien de klant wegens een gebrek nakoming achteraf verlangt, heeft DMP het recht te kiezen tussen herstel, vervangende levering of vervangende prestatie. Indien de klant DMP na het verstrijken van de eerste termijn zonder resultaat nog een redelijke respijttermijn heeft gesteld en ook deze termijn zonder resultaat is verstreken of indien een redelijk aantal pogingen tot herstel, vervangende levering of vervangende prestatie zonder resultaat zijn gebleven, kan de klant zich met inachtneming van de wettelijke voorschriften uit de overeenkomst terugtrekken of de prijs verlagen en schadevergoeding of onkostenvergoeding eisen. Onder bepaalde omstandigheden kan nakoming achteraf ook plaatsvinden door het overhandigen of installeren van een nieuwe programmaversie of een work-around.
2.5.2. Gebreken moeten schriftelijk worden gemeld door middel van een begrijpelijke beschrijving van de symptomen van de fout, indien mogelijk bewezen door schriftelijke verslagen, afdrukken of andere documenten die de gebreken illustreren. De melding van defecten moet de reproductie van het defect mogelijk maken. De wettelijke inspectie- en meldingsplichten van de klant blijven onaangetast.
2.5.3. De verjaringstermijn voor claims voor gebreken is 12 maanden vanaf de overdracht van het risico. Dit geldt niet als DMP onbeperkt aansprakelijk is volgens artikel 1.5. In het geval van gelicentieerde objecten begint de verjaringstermijn met de levering van het eerste exemplaar van het gelicentieerde object, inclusief de gebruikershandleiding. In het geval van de levering van updates, upgrades en nieuwe versies begint de verjaringstermijn voor deze onderdelen op het moment van levering.
2.5.4. De klant dient de geleverde zaken onmiddellijk te controleren op transportschade of andere uiterlijke gebreken, de relevante bewijsstukken veilig te stellen en eventuele regresvorderingen aan DMP over te dragen, onder overhandiging van de documenten.
2.5.5. Schadeclaims zijn onderworpen aan de beperkingen van paragraaf 1.5.
3.1. Toepassingsgebied
3.1.1. De volgende bepalingen van clausule 3 zijn naast de algemene bepalingen van clausule 1 van toepassing op alle contracten tussen de contractpartijen, voor zover het voorwerp van het contract de tijdelijke levering van hardware en/of software aan de klant is.
3.2. Rechten van de klant op software
3.2.1. De klant heeft alleen het recht om zijn eigen gegevens met het programma in zijn eigen bedrijf voor zijn eigen doeleinden te verwerken. DMP verleent hem hierbij de voor dit gebruik noodzakelijke autorisaties als eenvoudig gebruiksrecht voor de duur van de overeenkomst. De beperking van het gebruik tot het telkens bestelde aantal werkplekken moet worden nageleefd.
3.2.2. Het is de klant niet toegestaan de software of delen daarvan aan een derde door te geven of een derde in staat te stellen de software te gebruiken of daarvan kennis te nemen of de software voor een derde te gebruiken.
3.3. Contractduur
3.3.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, vangt het contract aan bij levering.
3.3.2. Het contract kan door de klant worden opgezegd met een opzegtermijn van drie maanden tot het einde van het contract.
3.3.3. Het contract kan door DMP worden opgezegd met een opzegtermijn van 3 maanden tot het einde van het contract.
3.3.4. Opzegging wegens een gegronde reden moet ten minste twee weken van tevoren schriftelijk plaatsvinden, met vermelding van de reden voor opzegging.
3.3.5. Elke annulering moet schriftelijk worden gedaan in overeenstemming met § 126 BGB.
3.3.6. Aan het einde van het contract moet de klant alle geleverde items aan DMP terugbezorgen of schriftelijk verzekeren dat ze zijn verwijderd, en moet hij alle kopieën van software verwijderen of vernietigen en schriftelijk verzekeren dat dit is gebeurd.